Sundhed

"Sild er godt", har fiskekonerne råbt fra salgsboder i århundreder, hvilket vi med rette også kan råbe i dag, da officielle
kostvejledninger anbefaler mindst 200 gram fisk og gerne 350 gram fisk om ugen!

 

Sild og laks hører til de såkaldt ”fede” fisk med et højt indhold af de sunde omega-3 fedtsyrer. Videnskabelige undersøgelser viser, at omega-3 fedtsyrer nedsætter risikoen for hjerte-karsygdomme, bla. blodprop i hjertet og højt blodtryk. Herudover er omega 3 – fedtsyrerne vigtige for udviklingen af nervesystemet og børns evne til indlæring.
 

Nydelsen af en god sildemad
forhøjer livsværdien


Sild og laks er rig på selen - en vigtig antioxidant og god for dit immunforsvar. Og selvfølgelig D-vitamin – også kaldet solskinsvitaminet. D-vitamin er vigtigt for både knogler og muskler.

Undersøgelser fra bl.a. Kræftens Bekæmpelse viser, at nordiske råvarer som rugbrød, fisk, kål, havregryn, rodfrugter og frugt som æbler og pærer har en mindst lige så positiv effekt på helbredet. Nordisk kost ser ud til at give længere liv og mindre kræftrisiko. Og dette er ikke den eneste sammenhæng, hvor sild kommet i den eksklusive klub af sunde råvarer.

 

Få inspiration til opskrifter med sild her

 

Få nok fisk med sild - se opskrifter på lækre opskrifter med sild


Bladet ”I Form” har sat sild på listen over verdens 10 sundeste råvarer, sammen med bla. gulerødder og kartofler. Så når man spiser en rugbrødsmad med en lækker sild, får man ikke kun en dejlig 

smagsoplevelse, - man gør også noget godt for både velvære og helbred.