Normalt plejer danskerne at spise flest sild til påske og jul. Men noget tyder på, at sommeren er ved at blive sildens tredje højtid.
For andet år i træk er danskernes lyst til sild steget markant i juni og juli, som traditionelt er nogle stille sildemåneder i detailhandlen, oplyser Tenax Sild A/S, der står for størstedelen af det danske sildemarked.
Stigningen begyndte allerede i sommeren 2020, hvor Tenax Sild solgte ca. 15% flere sild end normalt i supermarkeder og specialbutikker. I år ser salget ud til at stige med yderligere 10-12%.
Bæredygtighed og fællesskab
”Det må være Coronaen, der betyder, at mange flere holder ferien hjemme, og at vi spiser flere frokoster sammen. For sild er typisk noget, vi spiser sammen til frokost, når vi har god tid”, siger Anette Ladefoged, adm. direktør i Tenax Sild.
En anden forklaring kunne være, at sild er blandt de sundeste og mest bæredygtige proteinkilder, man kan sætte på middagsbordet.
”Især silds bæredygtighed har vi oplevet en stor interesse omkring de sidste par år.”
Anette Ladefoged håber, at den nye sommertrend på sigt vil skabe en ny sommerlig sildehøjtid – ligesom man har det i Sverige.
”Derovre er sild og midsommer uadskillelige. Og sådan har jeg det egentlig også selv. Der er ikke noget bedre end en gammeldags modnet sild, nye kartofler, cremefraiche og dild”, siger hun.